lördag 16 september 2017

RST mete i Mariestad

Vid 7-tiden i morse så kom Peo och hämtade mig Jesper och Knoppen för vidare färd ner till Mariestad där vi skulle deltaga på RST en lagtävling i tradmete mellan 3 distrikt Örebro Skaraborg och Värmland. På plats så lyste solen och det var knappt någon vind alls att tala om så det var fina fiskeförhållanden denna morgon. Fisket bedrevs längs en väldigt lång stenpir som går rakt ut i Vänern där det ibland var fiskeplatser på båda sidorna. Bästa fisket enligt tidigare år (2014) skulle vara på den högra sidan av piren där båthamnen ligger och rullspöfiske ute i djupfåran där båtarna går. Jag drog lottplats nr 43 vid anmälan och den platsen var givetvis på den vänstra sidan som är väldigt långgrund. Tacklade upp bottenmetet och ett 8m spö till att börja med, provade metspöt hela den första kvarten utan ett hugg så det blev till att byta plats när signalen ljöd. Packade ihop och gick de 2 meterna som det var till högersidan av piren och började meta där utanför ett näckrosbälte. Fick genast napp av en löja som jag tyvär tappade bland all sprängsten som piren är uppbyggd av men vid nästa utlägg så kom nästa löja och den fick jag tag på. Knoppen som bottenmetade fick en fin braxen precis när han skulle byta plats så han fick lite huvudbry om hur han nu skulle göra :) De övriga 10 gubbar som stod i vår närhet fick inte många napp så det verkade inte vara speciellt hett där vi stod. Förmodligen var det lite för grunt och lågt vatten då man med 8m spöt endast nådde ut på 1 meters djup. Längre ut på piren började några att lyfta fina mörtar via bottenmete i parti och minut men det var ont om tomplatser där ute så man gick snällt titta på utan att själv få napp. Efter någon timme så packade ett par gubbar ihop sina grejer långt där ute på piren men då var Dyberg och Malmkvist där snabbare än blixten och snodde de platserna. De började genast drilla mörtar de med så jag hade nu inget val, jag måste bara ta mig så långt ut som möjligt för annars är det helt kört. Packade ihop metspöt och satsade nu enbart på bottenmetet de sista 2 timmarna. Fick tillslut en plats på piren och på den rätta sidan också även om det inte var tillräckligt långt ut så skulle det nog gå att få fisk om man kastade långt. Jag knöt på ett 40gr sänke för att kunna kasta 50-60 meter ut mot djuprännan där fisken stod parkerad. Det tog inte en minut ens innan jag kunde veva in min första "matmört" och sen kom nästa straxt där efter så det var bara att "kötta". Betade med en mask och 3 maggots på kroken sen var det bara att hiva iväg grejerna allt vad man var värd för att nå så långt ut som möjligt. Dyberg som satt 30 m längre ut på piren fick bra snurr på fisken och kunde håva både mörtar och björknor i jätteformat. Utanför honom stod Torbjörn Johansson och drillade precis lika ofta skillnaden var att Torbjörn stått där sedan start så han bytte påse redan vid halvtid då den första var full. Såg att min klubbkamrat Pentti Harmaala var ännu längre ut på piren och fick bra med fisk även han. Tyvärr så dog fisket den sista halvtimmen och gav inte så många hugg som önskat annars hade jag nog kommit upp i minst 3kg men det hade ändå inte räckt till pris men värdefulla gram till laget.
Herrseniorer
1. Torbjörn Johansson Tärnan 8780gr
2. Jesper Dyberg Ngf 6590gr
3. Daniel Malmqvist Wasa 5290gr
4. Anders Rotzén Tärnan 4600gr
5. J-E Stange Ngf  2040gr
Pentti Harmaala Ngf vann den äldre veteranklassen på 3470gr
Ingemar Lindgren Wasa vann den yngre veteranklassen på 4680gr
Hela resultatlistan finns HÄR
RST
1. Skaraborg 19 490gr
2. Värmland 18 150gr
3. Örebro 15 670gr
Den yttersta delen av piren där asfalten slutar var det platser på båda sidorna men hela delen längst ut var inte med på tävlingen


Innåt mot staden där fisket bedrevs mot utsidan där ån kommer rinnande dvs. på den högra sidan bland vass och träd


Det här är längst inne i hamnen där vi startade men där fick vi inte fiska

 


Peo förbereder bottenmete medan de andra tog fram långspöna som inte gav något


Lånar en bild på mig själv som Thomas Leijon tog när han var förbi och suckade djupt om hur livet kunde vara så orättvist :)




Det vinnande Skaraborgslaget som bestod av Torbjörn Anders Kurt Jan-Erik Benny Lars Laila och Ronja