söndag 11 juni 2017

DM 2 Arbogaån idag

Idag var det dags för internationellt mete i Arbogaån och vi blev 11 gubbar som samlades inne i Arboga vid båtrampen. Den begränsade klassen skulle fiska närmast dammluckorna och eliten 100m nedanför rampen. Per Nilsson lottades till nedre kant 7 och jag precis ovanför honom på 8 i vassen sen satt Ekbom 9 Thomas 10 och Lovén 11 uppe på bryggan. Valde att bara tackla 7m spöt och sen 3st rullspön varav 2st var med feeder i olika storlekar. Grundmäskade med 10 bollar av swedbaits braxenpanka på 7m sen kastade jag ut lite med feedern mitt i ån, mäsket var preppat med massor av beten av olika slag. När det blev dags för fiske så började jag med 7m som var tacklat med 4gr flöte och det blev napp direkt av en fin mört som jag håvade. Några utlägg till och jag fick både björknor och abborrar, sen byttes maggotsen mot mask för att prova om jag kunde få något större. Efter ett par utlägg så hugger det förmodligen en större braxen men den ville inte med upp på land utan stångas rejält innan den släpper och efter det så blev det fisktomt på platsen. Nilsson får också fisk först ett par björknor sen 3 stora braxar över halvkilot på metspö så det verkar vara bra där vi sitter i vassen. Jag provar matchmete med ett 8gr glidflöte mitt i ån och krokar genast en björkna och sen en braxen på över halvkilot sen inget mer förutom ett par löjor. Byter till feeder istället och får hugg direkt av en liten id och sen en hektosbraxen sen är det fisktomt även där ute. Ekbom och Thomas har även de kommit igång och håvat större fisk uppe på bryggan så nu är goda råd dyra och jag vet att jag ligger efter alla vid det här laget. Jag provar med 7m igen har inget annat val och efter ett par utlägg så får jag riktigt tunggung när flötet dyker, efter ett par rusningar så kan jag håva en brax på över kilot gissa om den kom lägligt :) På nästa utlägg händer det igen flötet sjunker sakta och jag kan sen försiktigt drilla in en 7hgs braxen i håven. Nilsson knorrar på högerkanten om mina stora fiskar och drar några minuter senare 5 braxar på raken via feedern helt makalöst så nu är man passerad med råge. Halva tiden har nu gått och fisket dör helt efter land och ute i ån för mig och de andra, verkar som de inte gillar att vi mäskar annars är det något annat som är fel. Det finns miljoner med löjor ute i ån så aspar gäddor och gösar plöjer genom stimmen så löjorna sprutar under den tiden vi fiskar så det är absolut inte fisktomt. Det är däremot väldigt svårt att inte få löja på kroken när man försöker fiska efter botten, matchmetet är bara att glömma då det är omöjligt att nå botten med ett glidande flöte för löjorna är där direkt och tar betet får till och med löja på feeder. Sista timmen börjar Thomas dra flera stora fiskar på bottenmete, Nilsson får några han med men jag får bara någon enstaka mört på metspöt. Med facit i hand så skulle man tacklat upp ett löjspö för länge sedan och dragit ett par kilo utan problem men det har jag ingen lust med för stor fisk är roligare :) Vid slutsignal så står det ganska klart att Thomas eller Nilsson kommer vinna då de har drillar flest stora fiskar som håvats. Men som så många gånger förr så är det svårt att riktigt veta vad som finns i grannarnas keepnet, gissade på att Nilsson skulle ligga runt 10kg och Thomas runt 8kg och jag sist med 3kg.
Resultatet blev som sådant i den begränsade klassen
1. Per Nilsson 6020gr
2. Thomas Larsson 4650gr
3. J-E Stange 3960gr
4. Nils Lovén 3070gr
5. Nils Ekbom 3030gr
Nere på elitsträckan har de också haft problem med löjan så det var helt omöjligt att fiska take-a-part då man inte han ut med tacklet innan det satt löjor på kroken. Löj och feederfiske dominerar på den sträckan tror jag.
Resultat elitklassen
1. Patrik Dahlström 7590gr
2. Mikael Nyman 6620gr
3. Jesper Dyberg 6400gr
4. Mattias Andrén 4540gr
5. Conny Larsson 3600gr
6. Harald Karlsson 2430gr
.........................................................................................................................
DM serien efter 2 deltävlingar

Elitklassen
1 Patrik Dahlström 1 1 2
2 Mikael Nyman 2 2 4
3 Jesper Dyberg 4 3 7
4 Harald Karlsson 3 6 9
5 Mattias Andrén  5 4 9
6 Conny Larsson 6 5 11
Begränsad klass
1 Jan-Erik Stange 1 3 4
2 Thomas Larsson  4 2 6
3 Nils Ekbom  2 5 7
4 Per Nilsson 7 1 8
5 Nils Lovén  5 4 9
6 Kurt-Arne Larsson 3 x 3
7 Nille  6 x 6
Nästa DM deltävling är 10 september......
Det här var min sista "måste tävling" innan semestern så nu packar vi in mete sakerna några veckor. i
Min lottade plats för dagen var nedanför bryggan inne i vassen det var okej för då kunde jag fiska precis utanför vasskanten om jag ville. Lite blött och sumpigt förövrigt så han jag med en kullerbytta nedför stenmuren så jag nästa stukade handleden kunde slutat illa.


Nils Lovén satt på övre kantplats närmast dammluckorna möjligen lite för strömt ?


Thomas Larsson satt i mitten uppe på bryggan och fick igång fisken på feeder sista timmen



Nisse satt straxt ovanför mig och jag hörde hur han muttrade om hur dåligt fiske det var men efter 12 koppar kaffe så fick han några braxar han med.


Per Nilsson satt på nedre kanten precis nedanför mig och fick in braxen både på långspö och feeder även om det blev en massa bottennapp, blev även där en kullerbytta i vassen så nu behöver han köpa ett nytt håvskaft och kan då också köpa en ny håv så slipper braxarna trilla rakt igenom nätet nästa gång.

När regnet kom kröp jag in under parasollet och fiskade med feeder i mitten av ån men det resulterade inte i så många fiskar


Nilsson med en av sina 5 braxar som han fick på raken direkt han provade bottenmetet på andra sidan


Dags att syna fångsten Palle är beredd med vågnätet


Vågmästaren håller koll på grammen när Nilssons fisk skall vägas in


Efter lite fika och fiskesnack blev det prisutdelning