onsdag 7 mars 2018

Pimpel på Vänern

Idag följde jag med mina föräldrar till Vänern utanför Karlstad för att försöka lura upp lite matabborrar och även katten skulle få sitt. Det satt redan en 5-6 pimplare ute på isen när vi kom dit vid 9 tiden och jag såg inte att någon fick fisk så det verkade inte bli någon toppen dag. Vi började fiska ca 100 meter ut från land och djupet var runt 8 meter. Mamma fick 2 abborrar efter några bomhål och pappa fick 1 och en nors. Själv kände jag något på tafsen som jag provade i ett par hål men den ville inte fastna. Bestämde mig för att gå och leta efter fisken och inte sitta och vänta på dem som alla andra gjorde, så jag borrade mig utåt var 50 m. Tillslut hamnade jag ute bland pack isen och fick fisk direkt när pirken kom ner till botten. Drog 6 abborrar mellan 70-200 gr innan jag ringde pappa och sa att de skulle komma utåt, han få några fiskar till innan de hunnit ut till mig. Fisket var lite segt men om de fanns där när man borrade nytt hål så nappade de inom några sekunder. Oftast var det bara 1 eller 2 abborrar per hål och som mest 7st i de bästa hålen jag hittade. Jag använde ett litet haspelspö tacklat med flätlina 55mm Vimpirk och en 10.ans färgkrok. Jag borrade och fiskade i högt tempo satt inte längre än en minut i hålen om man inte kände något. Fläckvis kunde det nappa ganska hyfsat för att sedan inte hitta några abborrar alls. Plockade ihop 60 fisk där se största låg på 2-3 hg hela påsen vägde 7.4kg. Mamma och pappa fiskade tillsammans ihop 5.5kg. Var inte jagande norsabborrar som vi hittade men det var ändå trevligt fiske lite annorlunda om man jämför med alla tävlingar som man genomför helg efter helg och fisk fick de med sig hem till Hällefors så de kan filea hela kvällen både till stekpannan och katten.