lördag 13 januari 2018

Fåsjön idag

Drog iväg själv från Örebro idag då jag blev sugen i sista sekunden på att åter sätta mina fötter på Fåsjön. Vann ju DM där 2014 så det kunde ju nästan bara bli sämre om jag åkte dit. Det som lockade var ju om det fanns någon huggvillig storabborre denna gång också, på DM fick jag ju flera fina 48st vägde då nästan 6kg. Nog om det väl framme vid Vreten var det inte många själar endast 27 personer som ville tävla, många vilar sig tydligen inför morgondagen och några håller på att ruska isen på Norasjön idag. Efter genomgång av området så satte vi fart ner mot södra änden av sjön och vi blev totalt 9st som startade på samma yta. För mig det dröjde det till 3.e hålet innan jag kände fisk på trekroken fick 2 st 40 grammare. Borrade nytt hål och fick ytterligare 1st, Uffe satt bakom ryggen på mig och vi satt båda och tittade på chefen som drillade tungt längre in mot vassen. Chefen lyfte ett par bättre abborrar i halvkilosklassen medan vi jämrade oss om att vi bara fick smått. Då fick jag två riktiga smällar på tafspirken och kroken var ren på bete, ner igen nybetad med pinkies och mask.  Gjorde ett par lyft innan det tog stopp precis i ett av lockrycken, varpade upp en meter lina innan fisken bestämde sig för att dra iväg så jag fick släppa ut två. Drillade försiktigt upp en fin fisk från 3m upp till iskanten innan jag såg ett stort öga som stirrade tillbaka i hålet, en fin 8 hgs abborre som jag lyfte upp ur vattnet smakstart på tävlingen. Knäppte ett kort på fisken innan jag skickade ner min N3:a igen och det högg en fin fisk igen men denna var betydligt lättare att varpa upp. Abborre på 4hg följt av ett par mindre kanon start. Nu började armarna gå på nästan alla som satt här och flera fina abborrar fick syna isen. Nyman slog ett hål i min närhet och han började genast kötta fisk i alla storlekar och likaså Chefen som verkar bli helt omöjlig idag. Borrade ett par nya hål bredvid dem och fick då en 3 hgs sen var det kört. Plötsligt blev det helt dött för oss alla och det blev helt omöjligt att lura några fler fiskar. Jag tror att jag fick 2hg de sista 2.5 timmarna då jag var kvar på området tiden ut, Chefen var klok nog att leta sig vidare och givetvis hittade han nya fläckar och var en given vinnare. Jag stannade på 27 abborrar och en vikt på ca 3.3kg
Per Chefen Nilsson vann på Fåsjön 6.1kg
2.a Daniel Göransson 4.5kg
3.a endast 2gr efter Jesper Dyberg
4.a Anders Laxen Axelsson 3.7kg
5.a J-E Stange 3.2kg
Veteranerna mixades till en klass
1. Bengt Österholm 3.8kg
2. Mats Olsson 3.6kg 
3. Jan Magnusson 3.4kg
Kopletta resultatlistan finns HÄR
Nya tag imorgon på Norasjön