söndag 17 december 2017

Pimpelpremiär

Igår blev det då äntligen ispremiär något försenat och jag skulle egentligen varit med på tävlingen uppe i Grangärde men det går inte alltid som man tänkt sig. Satte mig något försenad i bilen och drog upp till Hällefors istället för att fiska med mina föräldrar men innan jag kommit fram så ringde pappa och meddelade att de var sjuka så jag skulle få fiska själv. Nåja fiska skulle jag så jag styrde rakt ut i vildmarken och fram till en liten sjö där jag visste att det fanns gott om abborre och med lite bättre snitt. Väl framme så var det redan en fiskare ute på isen men han var inte på den platsen där jag ville fiska så det var inget bekymmer. Började med att borra upp 5 hål på en rad i den ca 15cm tjocka isen utan att känna ett enda pet så jag gick längre bort och slog 5 nya hål på en rad. Jag fick en 50 grammare direkt och så en 20 grammare i det 3.e hålet sen var det dött. Ingen vidare bra start på fisket i snöovädret som rådde för dagen så jag packade ihop grejerna och sprang över till andra sidan av sjön. Hittade en liten vik där det låg 4 stora träd fastfrusna i isen sådana ställen brukar hålla fisk då de har något att gömma sig i och visst nappade det. Jag fick tre 70 grams abborrar i samma hål följt av en hektos i hålet bredvid sedan kom det några mindre 20 grammare som jag släppte åter. Borrade mig sedan bortåt utan framgång så det blev ytterligare en promenad upp till nästa vik som jag perforerade med ett antal hål innan jag började fiska. Det högg i nästan varje hål men bara en eller två abborrar men det var bra snitt på dem där då de största närmade sig 2 hekto. Fiskade nu uteslutande med tafspirk och de nya spöna som fungerade utmärkt. Djupet var bara en meter och flera abborrar högg precis under iskanten vilket var skojigt. Pimplade i närmare 3 timmar innan jag gav upp i kylan, jag sparade 30 abborrar som ihop vägde 2.2kg. Blev både kattmat och en stekpanna åt mor och far så alla 3 blev nöjda när jag hälsade på i stugan. Nästa fisketur blir nog den 26.e då vi brukar genomföra julnappet i Kopparbergstrakterna men på vilken sjö återstår att se, hänger nu på om vi får någon kyla eller mera snöoväder.