söndag 27 augusti 2017

Frövi Nappet

Var iväg till Frövi och deltog på deras metartävling idag alltid kul och få meta i strömmande vatten. Vi var inte alls många som slöt upp denna vackra höstdag kanske ett 20-tal som var intresserade av att deltaga. Fiske mellan dammen och sjön och alla numrerade platser fanns på ena sidan av ån den andra är helt omärkt och består av friplatser efter en kvart. Jag drog plats nr 39 som var precis nedanför bilbron nere vid mynningen och jag startade upp med enbart ett 4m spö för att lättare kunna byta plats när klockan blev 10.15. Jag fick några sarvar och löjor men flyttade mig direkt när det signalerades sprang genom brännässlor och vass för att hinna upp och få en av de få platserna vid tågbron och jag var först upp och valde en plats precis nedanför forsen. Tacklade ett 6m spö och fiskade en bra bit ut i strömmen vilket gav mig en kämpaglad 3hgs abborre och en mindre braxen men sedan inte så mycket mer av värde. Kecke som också kom upp till bron valde att stå uppe på det grunda partiet där det strömmar som mest och det visade sig vara ett bra val för han drog mört och abborre på löpande band. Jag blev tvungen att hitta på något så jag gav mig iväg neråt igen men hittade inget bra ställe där det gick få fisk så jag fick snällt vandra tillbaka upp mot tågbron och ta min gamla plats som fortfarande stod tom. Tacklade nu upp en 8m och fiskade mitt i strömmen vilket gav mig 3 fina abborrar på 3-4 hg och en braxen till men sen blev det lika dött igen. Kecke fick också fina abborrar och tappade något riktigt fint som bara gick rakt ut i ån inte lätt att fightas med ett 4 metersspön i en fors.  Annars var fisket segt överlag på många ställen och det muttrades i buskarna, trögfisket beror nog på att de inte släpper på så mycket vatten i ån så fisken kommer inte upp från sjön nu på sommaren. Vid invägningen så ledde Palle på 4.6kg när vi kom tillbaka Kecke vägde in 4.1kg och jag bara 2.9kg men värst av alla blev Bosse Erlandsson på 5,3kg
..............................................................................................
Resultat Frövi Nappet 2017
Damer
1.Inger Nilsson Frövi 1308gr
2.Barbro Andersson Fellingsbro 340gr


Yngre damjunior
1.Linnea Johansson Fellingsbro 273gr

Herrveteraner
1. Bosse Erlandsson Fellingsbro 5384gr
2. P-O Eriksson NGF 3920gr
3. K-E Backman Frövi 3294gr
4. Pentti Harmaala NGF 1777gr
5. K-E Andersson Fellingsbro 1673gr
6. Conny Larsson NGF 1536gr
7. Håkan Stäring Fellingsbro 1393gr
8. Kent Sjöberg Hällekroken 1364gr
9. Håkan Jansson Götlunda 1287gr
10. Bengt Österholm NGF 1284gr
11. Folke Åström Eskilstuna 1020gr
12. Rune Andersson Frövi 849gr
13. Sören Helsing Frövi 790gr
14. Nils Lovén NGF 728gr
15. Leif Karlsson NGF 234gr

Herrseniorerna
1. Patrik Dahlström Frövi 4626gr
2. K-E Andersson Frövi 4082gr
3. Greger Carlsson Götlunda 2915gr
4. Jan-Erik Stange NGF 2910gr
5. Conny Johansson Fellingsbro 2620gr

Samling uppe vid dammen


Kecke tävlingsledare drar dagens förutsättningar


Blev en långpromenad ner till Väringen där jag fått min plats


Mycket sjögull efter kanten 4m spöt räckte precis utanför


"Nya" platsen där jag stått förr för ca 15 år sedan


Fiske precis i strömkanten och så är det bakvatten närmast land



Dagens vinnare i dam och herrklasserna Inger och Bosse