söndag 13 maj 2018

Int.metekula Frövidammen

Idag körde vi årets första tävling i Frövidammen och vi blev 8 deltagare vilket är så många som får plats. Vi lottades uppifrån och neråt mot dammluckan
8. Marcus Claussen
7. Esa H.
6. Per Nilsson
5. Nils Lovén
4. Jan Magnusson
3. Jan-Erik Stange
2. Jamie Cooley
1. Thomas Larsson
Jag blandade mäsk bestående av champion hampa och vanilj klippt mask och 2 burkar majs. Tacklade 6 + 8m med 3gr samt ett 4m ned 1gr i fall det fanns några sarvar längs vasskanten och så ett feederspö. Märkte att det var en skaplig sluttning längs vassen när jag lodade botten så det var svårt att bestämma djupet med flötet, verkade vara en massa skit på botten så jag fick dra ner flötet flera gånger innan det kunde flyta fritt utan att fastna. 5 timmars fiske så jag skulle säkert fiska med alla mina spön innan tiden var slut, brukar finnas fisk från fötterna och ända ut i mitten av dammen. När vi mäskat klart och fick börja fiska så började jag ned 8m men det hände ingenting där ute och jag såg inte att någon annan fick fisk heller. Bytte till 4m och provade bland vasstråna och visst fanns det sarvar där inne men de var svåra att kroka, tappade flera stycken men gick 8st ganska så raskt sen tog det slut. Kastade i lite löst mäsk och någon näve maggots på 4m men det hjälpte inte. Provade 8m igen och fick ett par mörtar i storleken 30gr /st men det var ingen vidare fart på huggen. Nu börjar mina medtävlande också få någon mört då och då., det kommer även upp någon brax via feeder längre uppåt på sträckan. Ibland strömmar vattnet väldigt fort neråt för att senare bli helt stilla några minuter sedan strömmar det igen, när det strömmade som minst så nappade det för mig. Vattnet kommer från pappersbruket lite längre upp så jag vet inte alls hur de släpper på i turbinerna. Solen steker på och jag får plötsligt en hektosbrax som jag håvar för säkerhetsskull fisket är ju trögt så man vill inte tappa något. Får ett par mörtar också och jag blir törstig i värmen tar fel flaska och börjar klunka i mig sjövatten som är till mäsket istället för äppeljuicen i flaska bredvid hoppas jag inte blir sjuk :) Nu börjar flera håva braxar via feederfiske så det kanske är melodin och jag hör hur de gnäller om att det inte hugger på långspöna, någon är desperat och bombar ut ett artilleri av mäskbollar mitt under tävlingen. Själv får jag ett par mindre abborrar och en lite större braxen kanske på 150gr så jag kastar i ett par mäskbollar jag med och fisket dör helt. Provar med 4m ingenting där inne provar feeder också inget där heller, provar 6m och får 2 mörtar direkt sen är det stopp där med. Ändrar djupet ett par gånger skiftar färgkombinationer på maggotsen och får 5-6 mörtar till. Hoppet tänds när jag får napp på varje utlägg men då börjar det plötsligt blåsa uppströms så flötet slutar drifta neråt  då uteblev huggen direkt. Skiftar mellan 6 och 8m resten av tävlingen och får några fiskar till men ingen större, tillslut lade jag ut feedern sista 15 min lite desperat men fick bara ett hugg inget krokat. Sammanlagt tror jag att jag fick ihop 25 mört 4 abborrar 8 sarvar och 2 braxar och en vikt av 1320gr.
På övre kant väger Marcus in 1860gr och Esa 1340gr Chefen 1360gr så det är väldigt tight. På platserna 1 och 2 väger både Thomas och Jamie in 1500gr så jag blir bara 6.a och spöar bara Magnusson 0.8kg och Lovén 0.35kg . Det var braxarna som var väldigt utslagsgivande idag för jag hade säkert det dubbla antalet fiskar före den näst bästa men mörtarna var för att små och vägde inte så mycket. Braxarna som de fick på feeder låg på 2-3 hekto och de flesta fick 3-4 st så det var inte många napp på 5 timmar för några. Det sägs att vi skall köra första DM tävlingen här nästa helg det måste vi sätta stopp för, Svartån levererar absolut mera även om det strömmar mycket just nu.