söndag 20 maj 2018

DM1 internationellt Svartån

Idag så genomförde vi den första deltävlingen i internationelltmete och det inne i Svartån ovanför Naturenshus. Vi blev bara 6 deltagare då några hade annat för sig eller var uppe i Söderhamn och tävlade. Det började mindre bra för mig när jag upptäckte att en del av kärran var kvar hemma i förrådet så det blev att kånka grejer 3 vändor mellan bilen och ån i värmen. Vi delade upp oss i de 2 klasserna elit och begränsat så vi blev 3+3 på sektionerna. Jag markerade ut var vi skulle sitta så eliten fick sitta längst neråt och vi andra ovanför vassen och näckblackorna.
Vid lottning blev det som så här.....
E1 Mathias Andrén
E2 Conny Larsson
E3 Patrik Dahlström
B1 Nils Lovén
B2 Nils Ekbom
B3 Jag själv
Jag tacklade upp 6 + 8m med 3gr flöten och en 7m med feeder och paternostertackel ifall det var strömt i ån. Tacklade även upp matchspöt med ett 10gr slider så jag kunde fiska lite längre ut om det skulle behövas sen om det blir använt fick vi se. Mäsket för dagen var river black med caramell hampa ett par dl frysta och levande maggots och majs och mask. Vid grundmäskningen så la jag 10 bollar på 8m och inget mera. När det blev dax för start så började båda mina kumpaner dra en varsin snorgärs medans jag tog en fin björkna följt av en mört sen var det stopp för mig flera drifter utan napp. Nisse krokade på en braxen direkt utanför näckblackorna sen gjorde Lovén likadant såg att de körde med kortare spö än mig som satt med en 8m i handen. Utlägget därefter fick Nisse en ny brax och efter den en till och så höll han på hela första timmen. Jag fick också tillslut några små braxar och jag fick nog ihop 4st första timmen Lovén kanske drog 6-7 st medan Nisse var uppe i över 15st braxar. Tappade genast sugen och förstod att det skulle bli tufft idag att plocka en låg platssiffra då jag bara kunde sitta och titta på när de håvade braxar medans jag drog några gärsar och en abborre. Bytte maggotsen mot mask och försökte rikta in mig på braxarna fick några lyftnapp och det gungade skönt i metspöt men sen släppte dom svor för mig själv en stund då. Jag bomade 3st på raken kanske var min 14 krok för liten och jag brukar använda 12.or till de större fiskarna men tänkte fin lira lite idag. Bytte till mitt 7m spö med feeder i änden och la ut tacklet på mäskplatsen och det dröjde inte många sekunder innan jag drillade den första braxen och kunde håva den :) Jag fick nog 6 braxar innan det avtog och jag bytte då till 6m spöt men det gav bara 2 snorgärsar. Fram åkte matchspöt tacklat med mask och det blev braxen direkt och nu hade jag 12.ans krok och sket i att håva braxarna som bara är på 2-3 hekto var bara att kasta upp dem och hoppas på det bästa för jag låg klart sist och måste chansa lite för att ta mig ikapp. Fick bra snurr på fisket nu och nästan brax på varje utlägg men även några hektos abborrar och så höll det på minst 1 timme. Nisse satt fortfarande och drilla brax han med medans Lovén hade tappat farten lite. Både Nisse och jag mäskade ganska ofta för att behålla kvar fisken på platsen verkade inte gå och mäsk för mycket idag. Den sista halvtimmen blev braxarna större och större nu var man tvungen att håva och varje fisk var viktig för jag tänkte försöka fightas om andraplatsen nu när det nappade så bra. Jag fick 4 bättre braxar sista 20 min och någon björkna medans det nappade sämre för kamraterna. Efter 4 timmars fiske i solskenet så var tävlingen tyvärr över och fisk verkade alla ha fått i mängder så det skulle bli spännande och se om man ändå inte kunde tvåla dit Lovén och knipa en 2.a till serien. Lovén var den första som vägde in sin fisk och det var inte så lite alls 7 810gr vilket brukar vara en bra vikt här inne så jag konstaterar snabbt att Nisse måst ha upp mot 15kg som han har håvar från start. Nisses alla braxar får vågen att gå i bott så vi får väga fisken 2 gånger 9 560gr och 5 410gr vilket blir 14 970gr. Tror då själv att jag kanske har 10kg i mitt keepnet ? Vi väger även mina fiskar i 2 omgångar första vägningen 6 500gr och resten som är kvar i keepnetet vägde så mycket som 9 220gr vilket blir otroliga 15 720 gram. Att jag skulle slå Nisse fanns inte i min lilla hjärna vet inte hur det gick till och jag tror att Nisse blev lika förvånad, men så blev det i alla fall och jag är glad för det då förstaplatsen var målet för dagen. Nere på elitsträckan så har de fiskat jämt men de hävdar att Patrik fått mest. Patrik väger först och vågen slår i botten även där så vi vägde in 2 gånger först 9 070gr och 1 650gr vilket blir 10 720gr. Conny väger sedan in 7 960gr och Mathias på nedre kanten 6 780gr ganska bra vikter överlag speciellt om vi jämför med Frövidammen i söndags där 1.8kg räckte till vinst.
Nästa DM tävling i internationelltmete blir i Arboga den 3 juni men nästa tävling blir på lördag 26.e då trad.mete 3-mannalag i Svartån kan nog bli bra vikter vad det verkar, har ju varit lite sparsamt med fisk föregående år på just den tävlingen men nu ser det bra ut.
Dagens resultat DM 1 
E3 Patrik Dahlström 10 720gr
E2 Conny Larsson 7 960
E1 Mathias Andrén 6 780 gr
B3 Jan- Erik Stange 15 720gr
B2 Nils Ekbom 14 970gr
B1 Nils Lovén 7 810gr