lördag 10 mars 2018

Borlängemästerskapen idag

Det kom 218 deltagare till Borlängemästerskapet idag vilket är ett ganska normalt antal personer för den här tävlingen. Min plan för dagen var att gå längst bort på Ösjön vilket är ner mot åmynningen längst ner på högersidan. Förhållandet idag var 30-35 cm snö på isen och på vissa ställen upp till 10cm vatten under snön så det skulle bli jäkligt drygt att gå idag. Det blev jag Dyberg Martin och Erik Södergårds samt Remi Andre som fick spåra ut av dem som tänkte gå långt på högersidan. Eftersom det var så tunggått idag så blev vi inte alls många som styrde kosan neråt ån och bryggorna där innan som också brukar vara bra. Den 3.9km långa promenaden vi hade ner mot ån tog oss idag 50 min att gå mot normala 35. Jesper Remi och någon mera började vid bryggorna och vi andra fortsatte ner till avruskningen. Martin, Erik och jag hittade fisk ganska direkt om vart annat, alltid var det någon av oss som hittade ett bättre hål men det var också mycket med mört  i hålen. Fiskstorleken varierade från hål till hål men jag tyckte att de blev större när man fiskade lite djupare även om de blev färre. Jag gick all in på tafs redan från början då jag antog att det skulle bli trögt fiske idag och jag såg att de andra anammade samma teknik efter en stund. Tyvärr så högg mörtarna lika ofta som abborren gjorde i vissa av hålen så man fick bara räkna var annan fisk vilket tog lite extra tid. Märkte att jag redan från början halkade efter både Erik och Martin när det gällde fiskmängd då det jäklades lite med tafsbrott och krokar som fastnade i tyget på skryllan för mig. Kortfattat så hittade jag 2 bättre hål som gav 20 abborrar som mest den första halva delen av tävlingen, men den 3.e timmen gick jag ut lite djupare och fick ett hål med 60 fisk varav 3 st var runt hektot. Kan tänka mig att jag nog också fick mellan 25-30 mörtar idag på tafsen lite synd att de inte räknades för då skulle vi vart högre i resultatlistan. Jesper anslöt sig till oss efter halva tävlingen då det slutade nappa borta vid bryggorna och han hittade genast ett par bättre hål nere hos oss på en fläck som vi missat. Sista timmen var lite seg eftersom vi nu borrat upp hela sundet så vi gick och fiskade i de gamla hålen som vi gjort och det nappade ganska bra i några av dem. För att ha lite marginal på klockan så packade vi och gick hemåt vid 13.50 för att inte ta ut oss totalt men det var lättare att gå hemåt även om det nu var 10cm vatten i våra gamla fotspår. Mina 147 abborrar vägde precis 3000 gr och jag blev sämst av oss 4 som fiskade ihop idag. Jesper blev bäst av oss sedan Martin och Erik och sist jag.
Jonas Gustavsson Borlänge Sfk vann överlägset på 8075gr
2. Jesper Dyberg NGF 3982gr
3. Mikael Engvall NGF 3842gr
4. Kai Lahtinen Idö Torshälla 3835gr
5. Martin Södergårds Woxnadalens Sfk 3808gr
6. Erik Södergårds Woxnadalens Sfk 3525gr
7. Peter "Minttu" Pistol Degerfors 3386gr
8. Mats Larsson Gnesta Sfk 3238gr
9. Perra Tjulander Borlänge Sfk 3026gr 
10. Jan-Erik Stange NGF 3000gr 
Det var min bästa placering här uppe någonsin så det var en framgång trots allt även om den kunde blivit lite bättre.
I HV klassen var Per Häll NGF 2.a på 3440gr vilket var hans bästa placering här uppe, vinnaren Per Johansson Sfk Baltzar fick 4464gr. 
3. Jan Björkman Linghed 3056gr
4. Håkan Dahlström Stångådalen 2970gr
5. Janne Funestig Grängesfirren 2872gr
I morgon är det Falumästerskap på Runn men jag kommer inte fiska alls utan det blir en dag hemma med familjen. Nästa helg satsar jag på 5-timmars på Barken som jag tycker passar mig bättre än dessa två sjöar. //Janne
RESULTATLISTA
Ni kan även se resultaten från Falumästerskapen HÄR
Henrik och Andreas är bra sugna på att plocka hem segerbucklan idag :)






218st deltagare skall nu ner på isen för tävlingsgenomgång


Kusinerna Södergårds påväg hemåt för invägning i Ornäs

Jonas Gustavsson agerar prisutdelare med sitt speciella pipiga dalmål :D

Inte lätt att se vad som är graverat ibland när synen sviker