söndag 28 januari 2018

Pimpel DM på Usken

Idag var det då dags för vårt individuella pimpel DM som klubben valde att lägga på sjön Usken norr om Nora. En sjö där man inte är allt för ofta tror senast var på ett DM för ca10 år sedan, då gick det inget vidare för mig. Har lyckats tagit ett SM brons på sjön men det var länge sedan nu så det är preskriberat. Vi blev runt 75 pimpelfiskare idag och förutsättningarna med 10cm nysnö över natten gjorde nog inte abborren piggare. Bestämde mig för att dra upp i den norra delen av sjön en enkelresa på 4km, finns ett litet grund där uppe och jag chansade på att abborren skulle stå i kö där. Han fram precis lagom tills det small men vi blev 3st på den grundtoppen till slut, då Per Nilsson och Ove Rosén dök upp efter någon minut lite lagom röda och anfådda. Kände inget i mina första hål och det var väl bara Per som fick något i början en lite finare abborre på hektot. Jag fick 2st 25 grammare lite senare på tafsen och jag tror Ove fick en abborre han med men det verkade som vi valt fel ställe för dagen. Många andra började byta platser och sidor på sjön i jakten på fisk så vi antog att det skulle bli segt, med förra årets resultat från en kula i minnet sa att det nog bara gällde att komma över 1,5kg för att ligga på topp. Vi borrade över en hel vik och Ove hittade lite fisk utanför en bäck som rinner ut i änden av sjön och chefen plockade lite fisk efter vassen. Själv blev jag tvungen att ta fram tafsen och provfiska alla våra borrhål runt grundet där vi började vilket gav mig 10 abborrar varav 1 var på 150 gram det var allt den första timmen. Den andra timmen tror jag att jag nollade helt trots att jag nu gått in och satt bredvid Per Nilsson som drog fisk i varje hål han borrade, och det var alla av bra snitt 50-150gr och ända upp till 3 hg ibland. Jag lyckades att tappa 6 fina på rad med tafsen helt sjukt chefen var snabbt framme och provade myskan i mina hål och drog abborrar på löpande band (suck). Där var jag påväg att bryta tävlingen förnedring var bara förnamnet.
Plockade fram myskapöt och testade flera hål utan ett enda hugg och skulle i princip packa ner det igen då jag kom och tänka på ett hål längre bort där chefen dragit ett par fina. Min myska nådde aldrig botten innan något större satt fast på kroken och knyckte, fick släppa lite lina ett par gånger innan jag kunde greppa en grann fisk på 3-4 hekto drog sen i rask takt 6 fiskar till med bra snitt innan det var helt slut. Lyckades lite senare få en 150 grammare till på tafs innan det blev öken totalt igen. Den sista timmen fick jag nog bara en 20 grammare och en liten mört det var allt :(
Totalt blev det 28 abborrar 1796gr och en 12.e plats på DM.
Att det skall vara så svårt och göra rätt när det gäller DM helt obegripligt ?
När vi gick hemmåt spred sig rycktet att Ulf Stenqvist fått 3kg i ett och samma hål men jag var ganska säker på att Per skulle vinna idag. Det visade sig i land att Olle och Henke också hittat på bättre fisk i en annan del av sjön och lade beslag på guld och silvermedaljerna före Nilsson.
1. Olle Eriksson Ngf 4596gr
2. Henrik Lindgren Ngf 4150gr
3. Per Chefen Nilsson Ngf  3860gr 
4. Christoffer Holmqvist Ngf  3116gr
5. Ulf Stenqvist Karlskoga 2734gr
HV.
1. Ulf Eriksson Ngf 2486gr
2. Peo Eriksson Ngf 1870gr
3. Nils Lovén Ngf 1820gr
4. Nils Ekbom Ngf 1720gr
ÄHV.
1. Pentti Harmaala Ngf 2592gr
2. Reino Mujo Degerfors 2396gr
3. Rolf Karlsson Ngf 2022gr
Ser ut som det blir några Ngf:are uppe i Luleå nästa år :)
Pimpel SM 2019
Hela resultatlistan finns HÄR
Nu blir det till att kämpa vidare i serien för jag vill också med till Luleå. Serietävling 4 är redan nästa Söndag om Degerfors hittar någon hållbar is.