fredag 4 augusti 2017

Sommarcup 4 Bälgsjön

Igår kväll var det åter dax att meta i sommarcupen och tävlingen hölls i Bälgsjön straxt utanför Striberg. Har aldrig fiskat i den sjön förut och har aldrig hört att någon fått något värst i den så mina förhoppningar var inte högt ställda för kvällen. Bälgsjön och området omkring är en vattentäkt då Nora får sitt dricksvatten från sjön så ni förstår själva att det är ganska så klart vatten. Hittade fram till sjön i skaplig tid och märkte att vi var några färre denna kväll mot vad vi brukar vara, kanske berodde på vädret som snart skulle övergå i regn ? Vid lottningen drog jag nr 8 och valde att gå öster ut på vägen tillsammans med Dyberg, Peo och Antonsson. Vi skulle fiska mellan 17.30-20.30 och när vi kom fram till platserna vi valt så var det bara att sätt igång och fiska för klockan hade tickar på. Tacklade som vanligt upp en 4m precis som alla andra gångerna och ett 1gr flöte , vattnet bubblade av fiskstim utanför stenudden där jag stod så det verkade lovande. Placerade ut flötet på mängder av små vak och fiskarna blev lika skrämda varje gång och flyttade sig längre och längre ut från stranden. Efter 30min hade jag fortfarande inte haft ett napp så jag bestämde mig för att byta spö till ett 7m  men till det hade jag bara ett 2.5gr tackel och det plaskade förmycket för de små fiskarna. Fick därför skarva min 4m rev med 1gr flöte och försöka få ut det i stimmen som gick längre ut. Fick ganska omgående ett par normalstora mörtar även om det tog tid mellan huggen. Hörde över sjön när de andra gubbarna pratade med varandra om hur dåligt det nappade så då bestämde jag mig för att inte gå någon annan stans utan att fortsätta nöta på stället. Jag stod hela tiden och spanade efter efter de större fiskarna som vakade och smög sedan bort dit och placerade flötet precis där de vakat och det gick ganska så bra fick några riktigt stora mörta. Rätt som det var var kom det en öring runt kilot och plockade något från ytan 2 gånger, den var nästan inom kastavstånd men med toppknutet och 0.14 lina så avstod jag att ens försöka fånga den för det skulle förmodligen inte slutat lyckligt för någon av oss. Lite senare kom regnet och förstörde allt för när regndropparna föll så var det ingen fisk som visade sig och inte blev det några napp för mig heller. Blev ett par uppehåll mellan skurarna och då kom knotten fram och gjorde livet surt för mig men även mörten kom tillbaka men fortfarande lika skygga fick någon då och då. Jag fick tillslut ihop ett 20-tal mörtar och abborrar och kunde bara hoppas på att de andra haft det riktigt trögt om det här skulle räcka till någon placering. När vi kom tillbaka till bilarna för invägning så var det några gubbar som lyckats hitta lite bättre abborrar på ett par hekto och någon som fått en massa smått så det var ganska jämt runt kilot.
Resultatlista sommarcupen 4 Bälgsjön finns HÄR
1. Jesper Dyberg 1828gr
2. Rolf Nordqvist 1594gr
3. Pelle Antonsson 1204gr
4. J-E Stange 1088gr
5. Ingvar Bergström 964gr
6. Nils Lovén 956gr
7. P-O Eriksson 848gr
8. Pentti Harmaala 556gr
9. H-E Johansson 358gr
10. Leif Karlsson 346gr
11. Bengt Österholm 122gr