måndag 8 maj 2017

Metekula Frövi

I lördags var det åter dags att plocka fram de långa spöna men innan dess blev det en sväng ner till Svartån för att hälsa på Roger Vestli. Det var ju landslagskval nere vid ån i helgen så Roger passade på att leverera larver och sälja meteprylar till gubbarna, blev ett par nya löjspön med hem och parasoll, spöhållare, keepnetbag, mäsk, linor och några flöten sen for jag iväg mot Frövi. När jag skulle lämna Örebro låg det en tung mörk brandrök över staden, passerade Volvo vid norra kyrkogården och såg att lågorna stod högt i den bortre änden av lokalerna tråkigt för dem. Framme i Frövi visste jag redan att vi skulle bli få tävlande kanske bara 3st men vi blev faktiskt 5st då vi fick besök av Peter från Eskilstuna annars var det Dyberg Palle och chefen samt jag då som skulle meta. Det finns 9 färdigmärkta platser runt dammen så vi plockade bort några peggar så vi inte skulle behöva sitta så tätt när vi ändå var så få som skulle tävla. Jag kom på att vi borde lotta i den ordningen vi placerade oss på förra tävlingen fast bakifrån med undantag av Peter som var gäst och fick dra först av oss.
Peter drog peg 5
Chefen drog övre kant peg 8
Jag peg 3
Jesper nedre kant peg 1
Palle peg 4
På min plats fanns en vasskant till höger om mig som sträckte sig 4m ut i vattnet och det kokade redan på morgonen med sarvar i ytan så det verkade lovande. Pallrade upp plattformen och kastade i keepnetet monterade beteshållare och funderade sedan på hur jag skulle fiska. Planen blev att jag skulle gå all in på de kortare spöna för det funkade bra sist och det kom ju även lite bonusar den gången, men jag skulle försöka ha lite koll på de andra och se hur mycket braxen de fick på sina långspön. Tacklade 3,5m 4m och 5m och började loda djupet som visade sig vara bra mycket mindre än på peg 6 där jag satt förra gången, plockade fram 7m för säkerhetsskull även om jag inte var så förtjust i det. Blandade i ordning 4 lite mäsk River black med lite brassem som jag tänkte fiska med på den kortare platsen, sedan hade jag 1,5 liter Champion som jag blandade i en annan hink tillsammans med maggotts och majs för 7m och tanken på brax. Mäskbollarna hamnade där jag ville när det väl var dags för mäskningen sedan väntade vi de där 10 minutrarna innan start. Det bubblade fint i ytan där bollarna låg så det var inte några problem att lista ut vart mäsket fanns, ytan blev snabbt full av jagande småfisk och när vi började fiska så nappade det direkt. Började med 4m och det kom inte till botten på de 5 första utläggen för sarven tog direkt när kroken landade, sarvarna var små mycket små 5-10 gr och de ville aldrig ta slut så jag bytte till 5m och lite tyngre flöte. Fick även småsarv här på vägen ner men ibland kom kroken genom stimmen och ner till botten och man kunde kroka några björknor och mörtar som inte var så mycket större. Blev tvungen att försöka med 7m då och där nappade det inte så ofta men när det väl nappade så var det normalstora mörtar på 50-70gr. Hörde att det plaskade om vart annat från peg nr 1 där Jesper satt och fiskade take-a-part, brax på brax gled in över håvkanten där nere bakom buskarna och det var lite frustrerande för en annan som inte fick något vettigt på kroken. Palle som satt till höger fick ungefär det samma som mig alltså småfisk och lika så de andra längre upp, antog att det var vi fyra som skulle fightas om andraplatsen idag. Tillslut fick jag ett klassist lyftnapp på 7m och kunde kroka en 3hgs braxen sen tappade jag en straxt därefter sedan blev det dött. Gick in och fiskade 4m igen men det blev bara en massa småsarv som aldrig sinade måste ha funnits hur mycket som helst helt otroligt men det blir ingen vikt av det denna dag då det skulle krävas mer vikt än förra helgen för att placera sig. Körde med 5m en stund och där fick jag några mörtar och några lite bättre björknor sedan var jag dum nog att slänga i några mer mäskbollar då tog 5gr sarvarna över platsen igen. Dyberg jämrade sig nu att han inte fick upp en fisk som han krokat så jag gick över till honom för att beskåda vad han höll på med, gummisnodden i take-a-part spöt stack ut över metern och fisken bara pumpade runt ute i dammen. Gädda trodde han men det var aldrig några rusningar utan det bara pumpade sedan kom flötet flygandes i luften för tafsen brast. Vi vet att det släppts ut 140 små karpar i dammen och att det finns en hel del sutare och någon grov abborre men vi fick inte se vad det var denna gång. Gick åter till min plats och fiskade med 7m drog genast ytterligare en braxen och raskt några mörtar nu nappade det bättre där ute, palle drog upp en mindre sutare och någon brax han med. Fick en mindre fisk som jag lyfte men när den skulle lämna vattenytan blev det en stor virvel och det började gå tyngre i spöt, kopplade inte direkt att det var en gädda som tagit fisken. Det var en mindre modell runt 5hg som gled in i håven efter en stund och kroken satt snyggt i munngipan :) När det sedan återstod 2 tim av tävlingen började det gå lite tyngre i fisket, nappade inte värst på någon av platserna så enda chansen var att fortsätta bomba ut mäsket som det fortfarande fanns gott om i hinkarna och hoppas på det bästa. Den korta platsen blev olidlig med smått efter mäskningen men jag plockade lite med 3,5m spöt, rena löjfisket då flötet drog åt alla håll när det landade. Blev tvungen att lägga all tid som var kvar på 7m även om det inte nappade så ofta där ute, märkte efter en stund att det gällde att se efter så inte flötet draggade i vinden utan att man fick placera linan på ovansidan mot vinden i vågorna för då kom nappen. Blev uteslutande mörtar som nu var knottriga inför leken men det blev också en sista braxen tillslut även den var knottrig. Efter slutsignal var det ingen tvekan om vem som skulle vinna för det hade plaskat i 5 timmar från Dybergs håll även om det avtog mot slutet av tävlingen men att det var en bra bit över 10 kanske rent utav 15kg ? Även Chefen på övre kanten signalerade om att det nappat några finare braxar men mellan mig och Palle var det nog ganska jämt men han fick några braxar sista timmen som nog gav honom ett övertag. Det är alltid spännande och lyfta på keepneten och se vad som finns där i, otroligt svårt att uppskatta vikterna så även denna dag. Jesper "Pankan" Dyberg började första att lyfta sitt och det var inte så mycket fisk som jag befarat men det var nästa uteslutande braxar och de väger ju allt mellan 2-7hg. Vågen drog ner till straxt över 11kg och det var nytt årsbästa i dammen, sen var det min tur att vittja nätet 6,1 kg årsbästa för mig. Palles fisk vägde mindre 5,5kg så jag slog honom som ändå fiskade med take-a-part vilket inte händer så ofta. Peter som var här för första gången fick ihop 3,6kg sen var det bara chefen kvar att väga sin fisk. Visste att Per fiskat med både take-a-part och kortspö under dagen och fått ett par braxar, det låg en större brax och sprattlade i vågnätet men det tyngde "bara" ner vågen till 5,8kg så min fisk räckte till andraplatsen idag. Efter tävlingen så hängde jag med Jesper hem för att kolla på en metestation som han ville bli av med då han själv precis köpte en splitter ny snorgrön station av Lennartsson. På radion varnade de för att vägen skulle stängas av in mot Örebro för det brann tydligen fortfarande på Reimes och nu i däcklagret med explosioner som följd och en svart giftig rök låg över riksvägen. Den giftiga röken var inget hinder för ett 100-talet nyfikna åskådare som stod och stirrade när brandkåren kämpade med vad som fanns kvar av Volvoanläggningen. Allt brann ner hörde jag senare på radion så där blir det inga reservdelar till bilen på ett bra tag tyvärr. Väl hemma hos Jesper så plockade han fram ett monster till metestation en Colmic One med ben och spröt åt alla håll, min finnskrylla framstod som en handväska jämfört med denna. Den vägde ett ton minst men det fanns en liten vagn att frakta den med även om den var trasig, slog till och köpte den i bara farten vagnen får brorsan laga med svets sen var det nått gångjärn som var paj men det klarar jag själv att fixa. Började demontera stationen igår där jag tvättade del för del i mitt badkar fyllt med såpa, idag skall jag byta ut några rostiga skruvar och muttar mot rostfria. Det blir en del mäsk och skit i springor och fack med åren kan jag konstatera men nu börjar den bli fin och ren igen :) Jag är tydligen den 3.e ägaren av stationen då den först kom från Nille i Nora sedan köpte Jesper den. Nästa helg blir det ingen metekula i Frövi då flera av gubbarna skall till Nyköping och fiska någon feeder cup ?
Nästa tävling för mig blir DM1 den 21/5 som inte kommer gå i Arboga som jag hoppats på för där var sträckan upptagen av tradmetare som skulle köra DM för Västmanland.
Vi får se vart vårt DM kommer hamna ?
Jesper förbereder mäsket som förses med hampa casters maggotts och mask.


Min enkla plats tur jag har en plattform åtminstone



Palle kramar hårda bollar och har tacklat feederspöt som han fick så bra på sist.


Jesper motionerar något stort där ute

Här har ni hela sträckan peg 1 är närmast i bild vid bilarna


Dybergs braxenfångst