söndag 14 maj 2017

Mete

I helgen har det mesta gått i metets tecken genom mtrlvård och en kortare fisketur. Under gårdagen tillverkades det ett 60-tal tafsar och nästan 30 nya revar till mina metspön. Idag kokades det en laddning med hampfrön och sen iväg till Frövidammen och träna på feederfiske. Väl framme sitter det redan en gubbe precis på peg.5 som jag ville fiska ifrån så jag tar 4.an istället (för er som vet var den är). Mäsket för dagen Vestli super bream blandas och förses med majskorn och kokt hampa sen var det bara att ladda feedern och bomba ut 10 laddningar innan jag betade kroken med maggots. Det dröjde inte lång stund förän toppen började darra och jag kunde kroka dagens första fisk en mört. Ut med grejerna igen och vänta på nästa hugg vilket inte dröjde blev en mört igen och så höll det på idag. Fick nog 20-25 mörtar och någon björkna på feedern men inte en enda braxen sen tacklade jag upp ett matchspö och körde lite glidande kastmete. Var svårt att få till det rätta fiskedjupet då bottnen sluttar ganska mycket i dammen men några mörtar blev det och även en del bottennapp som resulterade i brustna tafsar. Det småregnade nästan hela tiden så 2,5 timme fick räcka denna gång och det är inte min grej att sitta helt själv ute vid vattnet för det är roligare när man är flera. På Söndag blir det DM i Svartån #Taggad