söndag 21 maj 2017

DM Internationellt mete Svartån

Idag genomförde vi första DM utav 4 i internationellt mete och deltävlingen hölls i Svartån Örebro. Elitklassen fick fiska nedströms mot träbron och de begränsade satt ovan vassen på udden mitt emot bryggan. Vid lottning drog jag nr 8 Kurt-Arne drog 6 och Ekbom 7.an Nilsson 9.an osv. Man får bara tackla 4 spön i begränsat så det blev 3.5 ,5 och 7m sen ett feederspö. Mäsket bestod av river black och ett par dl maggots hampa majs och klippt mask för här skulle det fiskas braxen. Lade ut 8 bollar på 7m och 4st på 5m det fick räcka behöver också hushålla med mäsk då 12 liter skall räcka i 4 timmar. Började med 7m och redan efter 2 utlägg så satt första braxen på kroken en normalstor Svartåbrax runt 3hg som snart följdes upp med en lika stor. Den 3.e fisken som högg ville inte komma upp till ytan utan gick iväg sidleds och skakade på huvudet ett par vändor sedan gick tafsen av skit också. Fram med en ny tafs 0.12 och 14 krok och på med en sprallig mask och ut med grejerna igen, tar inte många sekunder innan flötet dyker igen och nästa brax satt men plötsligt lossade den från kroken sådant här man inte råd med. Tafsbyte igen och nu gick jag upp till en 12.a istället för här skall inte tappas något. Fisket tvärdör ganska så snart där ute så jag provar feedern men inte ett hugg på 5 kast. Fram med 5m istället och brax på första utlägg men den var ensam däremot fick jag 5 fina mörtar innan det var slut där inne. Börjar om igen med 7 meter spöt och mask på kroken och det hugger raskt ytterligare 3-4 braxar. Nisse som sitter på platsen nedströms drillar braxar lika ofta som mig medans de andra längre bort varvar brax med en massa snorgärs och abborre. Känner att Nisse blir det största hotet för mig om det skall fortsätta så här bra. Ån strömmar till och från när de slussar längre uppåt så ibland driver det på ganska så raskt när det även blåser medströms och ibland är vattnet helt stilla då får man hjälpa fiske på traven med att småknycka lite med flötet så de hittar betet. Föredrog det sistnämnda idag då jag fick flest hugg då det var som mest stilla. Mask var det som gällde på kroken för braxarna och när man bytte till enbart maggots klev mörtarna på. Fick en liten downperiod under den tredje timmen medans Nisse bombade ut mäsk så det dundrade om det, han fick också braxar i jämn takt och fina var de så det var bara bita ihop och kämpa. Vid ett tillfälle så fick Nisse en riktig åktur med spöt då vi misstänkte att en sutare tagit masken för det gick inte få in fisken och spöt var böjt till bristningsgränsen flera gånger. Efter ett par minuter kommer det upp en trött 3kgs gädda som gör ett sista skutt bredvid håvkanten och kroken lossnar från mungipan. Ytterst tråkigt för Nisse hehe själv lägger jag ut ett par sista mäskbollar av det lilla som jag har kvar och hoppas på en bra slutspurt. Efter gäddan får Nisse inte så många fler napp under den sista timmen medans jag lyckas få ihop ytterligare några braxar på 7metaren samt några stora mörtar innan slutsignalen ljuder. Plockar ihop alla meteprylar och hinner inte ner och kolla på invägningen i elitklassen men jag hörde att de haft det ganska så trögt då de flesta mäskat hårt på sina platser så att fisket råkade dö ut helt. Vet inte om fisken blivit känslig efter både VM kvalet och SM för döva helgerna precis innan denna, men det är väl så att flera fiskar redan suttit på kroken och kanske lärt sig att ge faan i maggotsar som flyter medströms 5cm ovanför botten. Palle vann i alla fall på löja vet jag men hur och vad de andra fiskade vet jag däremot ej.
1 Patrik Dahlström 3440gr
2 Mikke Nyman 1930gr
3 Harald 1750gr
4 Jesper Dyberg 1540gr
5 Mattias Andrén 760gr
6 Conny Larsson 490gr
Hos oss vägde Kurt-Arne först sina drygt 3.8kg och sen Nisse som hade 5.2kg,  jag lyckades få ihop 6.5kg vilket räckte till vinst idag för de som satt på högre nummer hade det tuffare.
1 Jan-Erik Stange 6570gr
2 Nils Ekbom 5270gr
3 Kurt-Arne Larsson 3840gr
4 Thomas Larsson 2770gr
5 Nils Lovén 2520gr
6 Nille 2030gr
7 Per Nilsson 1560gr
En 1.a i serien smakade givetvis bra och jag ser redan fram emot nästa deltävling som vi skall försöka genomföra i Arbogaån, då blir det nog kastmete och förhoppningsvis riktiga spöböj av brax id sutare och stora sarvar. Nu på Torsdag (Kristi himmelsfärds dag) tänkte Jesper köra metekula i frövidammen igen, får se hur det blir med det för mig är ju mete både lördag och söndag kanske räcker med det vi får se.