torsdag 6 april 2017

Gäddfisket fortsätter

Idag drog Pär och jag ner till Vättern igen för att se om det gick att lura några fina gäddor som inte hunnit lekt ännu. Framme vid rampen konstaterade vi att 2 båtar var före oss ut på sjön men det visade sig att de var trollingfiskare så det gjorde inget, dessutom var det kanske inte så konstigt då klockan redan var 8.30 och solen var redan uppe och värmde. Första ankringen var den jag var mest spänd på för här togs det en 10+ gädda för ett par dagar sedan och det sågs även stor rackare simmandes här så frågan var nu om de fortfarande var kvar i området? Redan på mitt första kast så kom det en gädda efter bustern och likaså det andra kastet men de ville inte hugga, de var inte värst stora så det kvittade nästan även om det är skönt att spräcka nollan. Vi nötte och nötte men det blev inget så iväg till nästa ställe och ankrade upp båten en bit utanför en vasskant och så valde jag ett nytt bete som var ofiskat. svingade iväg jerken alldeles för långt in bland vasstråna så jag vevade snabbt in igen och gjorde ett nytt kast. Ett par snabba ryck och ett långt vevstopp TJONG sa det i spöt som nästan for ur näven jäklar vilket skönt hugg och i ett stopp :) En vild fight blev det och det var länge osäkert om det var en medelstor gädda som snurrat in sig i linan eller om det var en fin gädda för det knyckte så våldsamt i toppen på spöt. Fisken närmade sig båten men den vägrade lämna botten tillslut stod jag och pumpade rakt neråt så jag sa till Pär att plocka fram håven för den här är stor och den vill jag inte missa om den sitter dåligt krokad. Håvningen gick bra och utan problem och nu såg man direkt att det här var en 10+ fisk som låg där i nätet en grymt fet fisk med hela betet inne i käften. Blötte vågnätet och placerade gäddan där i och vågen visade nästan 12.5kg och med vågnätet borträknat blev det exakt 12 050gr. Mätte henne till 111cm och knäppte ett par snabba bilder med kameran en riktigt fet madam som gjorde min fiskedag. Några kast senare får Pär sin första gädda för i år en pigg krabat på ca 2kg men sen var det slut. Gör ett par värdelösa stopp längs några djupkanter utan ett tillstymmelse till liv bara en massa sjögräs på krokarna. Byter ställe till en vik och efter ett antal kast tycker jag att jag känner något litet pet så jag gör ett mothugg men inget där wobblern hoppar till i ytan. Det skall inte finnas något på den fläcken som man kan fastna i så jag kastar in på samma ställe igen. Inget händer men när jag bara har ett par vevtag kvar dyker en gigantisk gäddkäft upp och slukar wobblern med ett plask. Man blir lika skitnödig varje gång det händer men det är så häftigt när det väl händer förmodligen det adrenalinpåslaget man söker år efter år och minns som bäst. Gäddan är arg och lever om men jag kan ganska snart få ett gälgrepp och lyfta upp henne till vågnätet som fortfarande ligger framme på båtbotten. 8800gr fördelat på 98cm ett kort och sen får hon simma vidare och leka av sig.  Inte mycket mer händer sedan förutom att Hans Nordin glider förbi och kollar hur det går och undrar vart några av hanns kompisar befinner sig. De har inte fått någon gädda i båten ännu bara en braxen så de var inte så nöjda med dagen berättar om 12:an och de gratulerar mig tack tack. Vi byter ställen igen utan att känna något och klockan tickar snabbt på och det börjar bli försent att leta nya platser. Vi bestämmer oss för att prova fläckarna vi fått fisk på tidigare idag. Börjar där 8.8:an högg men det händer inget förrän på sista kastet. Tvärstopp mitt i ett jerk men sen gungar det skönt i spötoppen ser ganska snart att gäddan inte är så stor som jag velat att hon skulle varit. Ett enkelt gälgrepp igen och jag kan lyfta upp en meterfisk med lite tur mäter den till 95cm och väger den snabbt till 7.6kg. Nya förflyttningar som inte ger något och vi har bara 17kgs stället kvar för dagen ankrar där och Pär får hugg på första kastet en förmodad urlekt gädda runt 4-5 kg annars var det en hane ? Känner ett par fisk till men de ville inte fastna ordentligt sen var klockan nästan 17 och vi måste dra hemåt då det finns tider att passa.Vi får se om det blir en tur nästa vecka eller hur vi gör, det lekte ganska friskt på sina ställen idag även om inte vattnet var sådär jätte varmt.