söndag 2 april 2017

Då var det äntligen över

Gick tvärs över sjön ut mot ett stort grundflak som jag sett ut på kartan. Full snöstorm vid utgång så man såg inte något jag blev tvungen att dra igång gpsfunktionen på mobilen för att se vart jag var på sjön. Det var behövligt för jag var påväg åt helt fel håll ....
Började mitt ute på sjön där jag antog att grundet skulle vara ner med pirken och den la sig på botten redan efter första metern lina, såg att Lotta Engvall och Jesper Dyberg också var här men annars var vi rätt så själva. Fisket var däremot riktigt segt i början någon borre här och där och det var helt omöjligt att lista ut något mönster på vart man skulle borra sina hål för det var jämndjupt överallt var nog aldrig djupare än 1.3m på hela dagen. Hittade en fläck som det nappade lite på men för få i hålen och bara 25 grammare men de skulle inte vara så mycket större hade jag fått höra före tävlingen. Kollade med Dyberg ett par gånger hur det gick och han låg på mitt dubbla antal under hela tävlingen men jag kämpade på med borrningen men det var tungt ibland när man lyckades göra 10 bomhål på raken. Sista halvtimmen fick jag ett par hektosfiskar och tappade något stort men jag var ändå helt chanslös idag men jag var inte ensam om det för inte långt därifrån satt mr 100% med 20 abborrar i påsen. Jag fick bara ihop 39 fisk och 1644gr vilket var en riktig flopp men det blir så när man varken hittar på sjön eller får några heta tips och med facit i hand skulle man gärna borrat tätt i klungor och inte sitta själv som jag gjort. Vid invägningen var det inte så många tunga påsar då det var trögt överlag däremot var det en del bonusfisk som blev utslagsgivande såg och hörde om flera kilosabborrar. Björne visade upp en borre på 1.3kg och Rolf Andersson berättade att han fick en på 1.3kg när han mätte djupet i sitt första hål ner med pirken igen och så satt det en 7 hgs på kroken en makalös start på ett SM. Träffade Leffe Eriksson som hittade fisken den sista kvarten i 2 hål med totalt 4 kg fina 200grams abborrar och han vägde in 4620gr.