måndag 20 mars 2017

Vår eller vinter ?

Befinner mig plötsligt mellan pimpel och jerksäsongen då det är fiske från isen ena dagen och båten nästa. Var ut och kollade om båten stod kvar efter vinterns långa dvala och det gjorde den alltid lika skönt att man får ha grejerna i fred nu för tiden. Jag möttes av 2 halvtomma vinterdäck på trailern så jag fick skruva av dem och åka in till stan och pumpa dem så nu är de ok. Plockade i ordning lite nödvändigt i båten sådant som behövs för gäddfiske (vågsäckar, avkrokningsmatta, handdukar, måttbräda osv.) så nu är jag redo för premiärturen i veckan. Har bytt linor på några av jerkrullarna och i år skall jag prova en "ny" lina Power Pro Super 8 Slick den verkar mycket mjukare och följsamare och låter förmodligen mycket mindre i spöringarna än själva original versionen från Power Pro som jag kört med tidigare. Den här linan suger nog upp mindre med vatten så man slipper "vattensprutet" från rullen för det blir så kallt om händerna ändå så här på vårvintern. Har också införskaffat mig en praktisk magnetisk verktygshållare från rapala som skall monteras när jag får tid, så slipper man att leta efter grejerna som ligger och skramlar för det skall vara ordning på grejerna i båten.