tisdag 21 mars 2017

Premiärfiske på öppet vatten

Idag drog jag och Pär ner med båten till skärgården då vi hört att isen släppt sitt tag i helgen. Men när vi närmade oss rampen så låg isen helt över den lokala sjön så vi blev verkligen tveksamma till om vi skulle kunna fiska idag. När vi rampat båten och kommit ut en bit i fjärden så såg vi att det var helt isfritt så det skulle inte bli några problem.
Med att åka båt ........
Att hitta fisk som var huggvillig var värre men tillslut så fick jag en 4kgs gädda på ett träbete från wolfcreek. Lite senare så tappade jag en liten snipa som högg tre gånger vid båtkanten. Sen bombade vi vass efter vass med olika beten utan resultat i den mycket hårda vinden som låg på rätt in i vikarna. I princip hade vi vitvågor hela dagen vart vi än försökte ankra så det var tufft fiske och temperaturen i vattnet var den samma överallt. Oturligt nog lyckades jag fixa ett overrun på ambassadeuren så linan small av och jag fick en sista skymt av mitt favoritbete en Wolf i abborrfärg. Får försöka hitta en ny eller låta mr.wolfcreek tillverka en ny åt mig. Efter 8 timmars dängande så tänkte vi bara prova "17kgs viken" innan vi for hem men när vi kom dit var den upptagen så det blev ett stopp på ett helt okänt ställe. Kastade in en gäddfärgad wolf mot vasskanten och grejade samtidigt med ekolodet när jag började veva blev det tvärstopp. bottennappet rörde på sig så det var grov fisk i linänden nu och fisken tog en del lina och pumpade på bra runt båten. Den ville inte in och stångades på bra men efter en stund kom den in till håven som vi var beredda med och kunde då se en trind meterstor gädda med wobblern sittandes bakom ryggfena. Mätte gäddan snabbt till 105cm och uppskattade den till 8-9 kg innan hon fick simma åter. Mycket underligt hur det gått till men det händer ibland,  jag har fått en runt 6kg förut oturligt. Nu väntar jag en vecka innan jag provar fisket igen.