onsdag 7 september 2016

KM i rödvitt mete

Ikväll var jag iväg till Nora och fiskade KM i rödvitt och det är 3.e året vi kör metetävling med färdigköpta vindor med 0,25 lina hederliga röd-vita frigolitflöten ett blyhagel och en stor krok. Vi bestämde att vi fick byta ut den gigantiska kroken mot en lite mindre (st.10) bara för att vi skulle kunna kroka lite flera fiskar men det var svårt ändå märkte jag i efterhand. Vi lottade startordningen och jag fick gå ut som nr. 5 i kön och välja plats, jag valde att gå norröver förbi campingen och lite till och det var jag helt ensam om, där fanns ingen fisk så jag fick gå tillbaka mot badet. Vid badbryggan såg jag flera stim med mörtar som simmade omkring så jag försökte mäska fram dom till lämpligt avstånd men de var mycket skygga. När det väl nappade så var det nästan omöjligt att kroka dem eftersom de spottade ut kroken när flötet gav motstånd. Kämpade upp 5 mörtar och 2 abborrar innan stimmen försvann för att en båt åkte förbi och skvalpade sen var det roliga slut. Vann gjorde Christoffer Holmquist som gick ända bort till tågstationen och fick där upp 1646gr mört. 2.a blev Lukas Fernqvist på 1388gr och han fick även tävlingens största fisk en sutare på 1170gr.
3.a blev Nils Ekbom på 1046gr
4. Ingmar Larsson 998gr
5. Po Eriksson 728gr
6. Gunnar Wulfstrand 620gr
7. Nille 574gr
8. Inger Ekbom 444gr
9. Bengt Österholm 390gr
10. J-E Stange 290gr
11. Conny Larsson 288gr
12. Thomas Larsson 242gr
13. Leif Karlsson 128gr
Efter tävlingen bjöds det på grillade korvar till alla hungriga kvällsfiskare och till den tappra publiken.